Delingsøkonomi og Uber – er det så vanskelig?

Delingsøkonomi. Uber. Disse ordene har vi alle hørt før, og vi har sikkert noen tanker om hva det er alle sammen. Men hva er det egentlig delingsøkonomi betyr, og hva er det egentlig Uber driver med?

Delingsøkonomi

For meg har delingsøkonomi alltid hatt den betydningen at man deler på de tingene man har, slik at andre også kan dra nytte av det jeg eier. På den måten kan vi alle bidra til å utnytte de ressursene vi har på en bedre måte for samfunnet som helhet. På Skatteetaten sine nettsider står det at:

Delingsøkonomi er en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler direkte eller ved hjelp av formidlingsselskaper. (Skatteetaten)

Og hos Aftenposten står det at:

Kort fortalt er delingsøkonomien et sosioøkonomisk system basert på deling av menneskelige og fysiske ressurser. (Aftenposten)

Det var altså ikke så langt unna hva jeg hadde sett for meg på forhånd, og dere tenker kanskje mye av det samme. Det går altså ut på at man skal være mer effektive og utnytte de ressursene man allerede har i samfunnet på en enda bedre måte. Delingsøkonomien skal bunne ut i noe positivt for oss alle, den skal være bra for samfunnet og forhåpentligvis kan den hjelpe til litt på de stadig økende miljøproblemene her på jorda også.

Uber

Når jeg hører ordet «Uber» tenker jeg at det er taxi det er snakk om, men ikke en sånn vanlig taxi. Jeg tenker at Uber er noe finere og mer moderne enn en vanlig taxi. Men hva er egentlig Uber? Og er Uber egentlig lov i Norge i dag?

Uber er egentlig bare et teknologiselskap, ifølge deres egen nettside. De eier ikke en eneste bil selv, og alle sjåførene er selvstendig næringsdrivende. I Uber jobber de for at transport skal være tilgjengelig for alle, for å fjerne køene fra veiene og forurensning fra lufta. Dette skal de gjøre gjennom innovativ teknologi, og det høres kanskje kjent ut. Vi vet jo at biler er teknologi og at man jobber for at bilene skal bli mer miljøvennlige og slippe ut mindre. Men det er ikke dette Uber jobber med.

Som jeg skrev om under delingsøkonomi over handler det om at vi må utnytte de ressursene vi allerede har. Biler er det nok av, og mange av de står parkert store deler av tiden fordi den som eier bilen ikke trenger den selv. Denne personen, en helt vanlig en sånn som deg eller meg, kan da registrere seg og bli en Uber-sjåfør. Da kjører han rundt i sin egen bil og kan fungere som en taxi for de som trenger det. Det hele koordineres i en app, der vi kan sende en forespørsel og en sjåfør er snart på vei for å plukke oss opp og kjøre oss dit vi vil. Akkurat kjøringen fungerer som en taxi. Sjåføren får betalt for at han kjørte kunden til den avtalte lokasjonen, og Uber får sin lille del de også.

Men han som kjører bilen er ikke ansatt i Uber, han er bare en partnersjåfør og ikke en taxisjåfør slik vi kjenner det fra tidligere. Sjåføren kan derfor kjøre akkurat når han vil og så mye han vil, han kan velge å leve av dette som en jobb eller han kan kjøre bare på fritiden fordi han liker det. Dette kan by på noen utfordringer. For å kunne drive persontransport i Norge må man nemlig ha noe som heter løyve, en form for tillatelse til å frakte personer mot betaling, slik det står i Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy § 4.

Dermed kunne politiet i fjor høst gå ut å fastslå at Uber var ulovlig i Norge, og vi har siden kunnet lese at politiet både bøtelegger og tar førerkortet til sjåførene som blir tatt for å kjøre for Uber, blant annet hos NRK.

Hvor ligger problemet?

Problemet for Uber ligger jo åpenbart i at deres sjåfører ikke har løyve til å drive med persontransport mot betaling. Men Hvis vi går enda dypere er det lovene som er det egentlige problemet til Uber. Lovene er laget i industrisamfunnet og med den tidens logikk, og da var det mangel på biler og vanskelig å koordinere det hele. Slik er det ikke lenger. Nå har vi mer enn nok biler på veiene og det hele er lett å koordinere med den nye teknologien. Får konkurransetilsynet det som de vil vil Uber bli lovlig etter hvert kan vi lese på side3.no. Så da er det kanskje lovene som er for gammeldagse da, og ikke tilpasset de nye teknologiske utviklingene i et digitalt samfunn.

Det kan også argumenteres for at Uber faktisk er lovlig, og det finnes dommer som kan tyde på at det ikke er ulovlig å kjøre taxi uten løyve. På teknologirett.no kan vi lese om dommene i sakene mot de som har kjørt for appen Haxi, som er veldig lik Uber. Der har sjåførene blitt frikjent i Høyesterett fordi begrepet «offentlig plass» slik det står i Yrkestransportlova § 4 ikke dekker apper og det som skjer på internett. Enda et tegn på at loven ikke henger helt med på den teknologiske utviklingen der altså. Likevel står politiet på sitt, at Uber er ulovlig i Norge, og slik står det seg den dag i dag.

Vil du lese mer om Uber anbefaler jeg denne artikkelen med 10 myter om Uber fra Dagens Næringsliv.

Jeg mener at å gjøre Uber forbudt i Norge vil være å beskytte fortiden mot fremtiden, og jeg har ikke noe tro på det i lengden. For at vi skal kunne utnytte den nye teknologien til det fulle, slik at alle personer og hele samfunnet kan tjene på det, må vi la slike nye selskaper vokse og forme seg. Vi må tørre å tenke nytt og utforme nye regler på en måte slik at vi kan ta i bruk de nye teknologiske innovasjonene, istedenfor å hele tiden jobbe mot de.

For at samfunnet skal bevege seg fremover må vi tørre, og selv om utviklingen noen ganger kan virke å gå litt fort for oss må vi bare hive oss på. Fremtiden ligger foran oss og vi har ikke råd til å bli igjen her i fortiden lenger nå. Fremtiden banker på, det er bare å åpne!

– Kim-André

 

Kilder:

0 Shares

2 tanker om “Delingsøkonomi og Uber – er det så vanskelig?

  1. Et veldig bra innlegg som gir en god og ryddig oversikt over delingsøkonomiens hovedkomponenter og Uber sine største utfordringer. Liker spesielt godt at du trekker inn lovverket og jeg er helt enig i at vi må bli flinkere til å tenke fremover, enn å holde på det trygge gamle 🙂
    – Amanda

    1. Takk for en fin tilbakemelding Amanda! Hyggelig at du liker det, og at du også er klar for en ny fremtid der vi ikke bare beskytter fortiden 🙂
      – Kim-André

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *