Min digitale hverdag

Selv om jeg føler jeg er født inn i en digital verden, og føler jeg er veldig digital, merker jeg at man hele tiden må følge med. Etter hvert som den teknologiske utviklingen tar nye steg vil den digitale hverdagen vår også endre seg. Det er ikke sikkert at det som var det nyeste og mest moderne i den digitale verden for et par år siden er like moderne og velfungerende i dag. Utviklingen går så fort at hvis man ikke følger med kun en kort periode henger man plutselig langt etter. Jeg skal nå fortelle litt om hvordan min digitale hverdag ser ut.

Bloggen

Jeg kan jo starte her vi er akkurat nå, på bloggen. Jeg har tidligere tenkt at blogging kan være interessant, men det har egentlig aldri vært ordentlig aktuelt for meg av den grunn at jeg nok ikke har hatt noe spesielt  blogge om. Når jeg fikk vite at vi måtte opprette blogg som en del av dette faget var det heller ikke slik at jeg jublet hemningsløst, men det var heller ikke den verste beskjeden jeg kunne fått. Nå har bloggen blitt en del av hverdagen min, og selv om jeg ikke skriver innlegg her hver dag er jeg likevel innom hver dag for å se om det har skjedd noe nytt.

Gjennom bloggen kan jeg utfordre meg selv til å skrive om temaer jeg kanskje ikke kan så veldig mye om, og på den måten også lære noe samtidig. For læringens del har faktisk bloggen vært mer nyttig enn jeg hadde sett for meg på forhånd, man lærer jo faktisk veldig mye av å skrive om ting, og ikke minst så må man jo sørge for at det man skriver er riktig når det skal publiseres. Sånn sett har bloggen absolutt vært en positiv overraskelse, selv om den noen ganger kan ta litt mer tid enn man hadde håpet.

Kuratortjenester

Det er kanskje en del som ikke vet hva en kuratortjeneste er, som kanskje ikke har hørt ordet før engang. Det var også tilfellet med meg helt til foreleseren vår, Arne Krokan, fortalte oss om det på en forelesning tidligere i januar. En kuratortjeneste er tjenester som hjelper deg med å finne innhold med et bestemt tema, og som presenterer det for deg på en oversiktlig måte. Det er altså en tjeneste som henter artikler om ting du er interessert i, og presenterer alle de ulike artiklene for deg på ett sted.

En slik tjeneste er paper.li. Der kan du skrive inn hva du er interessert i, så henter den tjenesten stoff om akkurat det for deg fra hele verden, og alt presenteres på en side. For eksempel opprettet jeg en side for fly, kalt «The Planes Daily», hvor jeg får flynyheter fra hele verden på en side hver dag. Når siden er oppdatert med dagens siste nyheter får jeg en mail og kan lett klikke meg rett inn til siden med alle nyhetene.

En annen liknende tjeneste er siden netvibes.com. Der oppretter du en egen profil, hvor du kan ha flere ulike faner for ulike ting, og så kan du legge inn de sidene du måtte ønske. Netvibes vil deretter hente artikler, bilder og annen informasjon fra de sidene du selv velger, og du kan se det på din egen netvibesside. På den måten er det da enkelt å se når det kommer noe nytt, uten at du må gå inn på hver eneste side manuelt for å sjekke om det har kommet noe nytt siden sist. For eksempel har jeg en fane med flere blogger jeg har begynt å følge med på, og hver gang det kommer et nytt innlegg på en eller flere av bloggene kan jeg se det på min profil på netvibes. Jeg kan også lese hele innlegget direkte på netvibes, eller jeg kan klikke meg direkte inn på bloggen.

LinkedIn

LinkedIn er en side der du primært bygger deg et nettverk, et nettverk man senere kan få nytte for i jobbsammenheng eller rett og slett for å få seg jobb. Her kan man også følge ulike sider som er av interesse, og se hva andre i ditt nettverk deler. Her kan man oppdatere seg på hva som skjer i den bransjen du jobber, eller hva du er interessert i. Men i all hovedsak brukes LinkedIn til å samle sine profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser på ett sted.

Andre digitale tjenester i min hverdag

Som student i dag er selvfølgelig sosiale medier noe man bruker hver dag, for min del med Facebook i spissen. Med Facebook og Messenger er man alltid «på», man er alltid tilgjengelig for alle venner, og man er bare noen tastetrykk unna. Jeg bruker også nettavisene mye, det er stort sett bare der jeg får med meg nyheter. Hvis jeg ser en nyhetssending på kvelden er det stort sett bare nyheter jeg har lest, eller i hvert fall sett overskrifter om, i løpet av dagen.

Som flyinteressert følger jeg også nøye med på flyene og flytrafikken i hverdagen. Dette kan jeg gjøre ved hjelp av siden flightradar24.com, og ved bruk av deres app på mobilen. Dette er en side som følger flytrafikken live, og hvis jeg da ser et fly på himmelen kan jeg gå inn på den siden og få opp all informasjon om det flyet (i hvert fall i svært mange tilfeller, men her finnes det også en rekke med unntak). Jeg kan da få opp informasjon om hvilket fly det er, flyselskap, hvor det kommer fra og hvor det skal, hvor høyt og hvor fort det flyr pluss mer. Jeg bruker også andre sider som et slags «oppslagsverk» om fly hvis det er ett enkelt fly jeg vil vite mer om, og det er egne sider med flyrelaterte nyheter og bilder.

Nå har dere fått en liten innføring i hva jeg bruker av digitale tjenester i hverdagen, håper det var noe interessant her for deg også, og kanskje noe du kunne tenke deg å prøve ut 🙂

– Kim-André

 

Kilder:

3 tanker om “Min digitale hverdag

    1. Takk for nyttige tips Karl Philip! Det kan absolutt være interessant å se mer på digital markedsføring og flybransjen etter hvert, der har jeg også veldig mye å lære 🙂
      – Kim-André

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *