Vurdering av nettbutikk: Flymodeller.no

En av oppgavene fra vår foreleser Karl Philip dette semesteret er å vurdere en nettbutikk. Dette er noe Karl Philip selv har gjort tidligere, og du kan lese mer om hvilke vurderingskriterier han brukte her. Jeg har tatt utgangspunkt i hans vurderingskriterier men kommer ikke til å bruke akkurat de samme.

Når vi fikk denne oppgaven hadde jeg absolutt ingen anelse om hvilken nettbutikk jeg skulle velge. Det finnes jo utrolig mange nettbutikker der ute, men jeg er nok ikke den som handler mest på nettet, så det var liksom ingen som falt naturlig for meg å velge. Valget falt derfor på flymodeller.no, og her var det nok min flyinteresse som tok over igjen pluss at jeg faktisk har handlet i den nettbutikken tidligere.

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av en side har mye å si, og man bør helst besvare tre spørsmål med en gang:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva kan jeg gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Skjermbilde fra flymodeller.no

Slik ser altså det første skjermbilde man får opp ut. Man ser fort at her er det bilde av et fly, man ser navnet på nettsiden oppe til venstre og man ser litt tekst. Bare navnet på nettsiden sier veldig mye om hva de faktisk driver med, ja det sier vel egentlig alt. Her er det nemlig flymodeller det går i, sammen med noen modeller av flyplasser og annet utstyr man finner der. Det burde ikke være så vanskelig å finne ut om man har kommet til rett sted eller ikke, det er en ryddig forside hvor det til og med står skrevet akkurat hva slags side det er, «… Skandinavias største nettbutikk for flymodeller og tilbehør!». Dette svarer også på det andre spørsmålet, om hva man kan gjøre her. Det er tydelig at dette er en nettside hvor man kan kjøpe flymodeller og tilbehør.

Det tredje spørsmålet synes jeg ikke er like lett å svare på. Hvorfor skal jeg handle i akkurat denne nettbutikken, det finnes helt sikkert andre nettbutikker der ute med flymodeller. Det er ingen unique selling points på forsiden, da den heller fokuserer på å fortelle hva de faktisk driver med. Om det skulle være noe må det være akkurat det at de skriver at de er Skandinavias største på akkurat dette området. Ellers synes jeg det er et poeng i seg selv at det er en såpass ryddig forside, jeg føler i hvert fall at det er lettere å handle der da enn om det bare hadde sett ut som et eneste stort rot.

Jeg mener dette er en ryddig og grei forside, den sier noe om hva man kan gjøre her men mangler unique selling points. Jeg synes også, selv om det er en grei nok forside, at den kanskje blir litt enkel. Den er litt for lite «fancy», kanskje burde den hatt flere bilder av fly i en header som på en eller annen måte rullerte.

Teringkast: 5

Kjøpsprosessen

Når jeg legger et produkt i handlekurven kommer det opp en pop-up hvor de bekrefter at produktet ble lagt i handlekurven og hvor jeg kan velge å gå til betalingen med en gang eller fortsett å handle.

Jeg velger her å gå til betalingen og kommer da til en side hvor jeg ikke kan få gjort noe annet enn å betale. Alle andre menyer og distraksjoner er borte, bra! Jeg MÅ heller ikke ha en egen brukerkonto der for å betale, jeg kan velge å betale som en gjest bare jeg legger igjen epostadressen min. Dette synes jeg er helt topp, hvor mange ulike brukernavn og passord vil man ikke ha etter hvert om man må ha en konto i hver nettbutikk… Det at de ber om epostadressen kan man også se på som en god ting, de viser i hvert fall at de er interessert i å vite noe om kundene.

Her ser dere siden man kommer til når man trykker på å gå til betalingen. Her er det enkelt å se hva prisen blir, inkludert frakt (senere kan man velge mellom flere fraktalternativer, dette viser det billigste). Det gir også en trygghet at det er en hengelås litt nede på siden der, og at det står skrevet»secured by…» ved siden av. Dette er en form for trygghetslogo som rett og slett bare skal gi kundene en trygghetsfølelse. Videre kommer man til en side der man må fylle ut navn og leveringsadresse, før man kan velge mellom ulike fraktalternativer. På betalingssiden finner vi igjen trygghetslogoer, denne gang i form av både Visa, MasterCard, American Express og Discover. Også her er det bare noen få felter som må fylles ut, og det hele er veldig enkelt og oversiktlig. I tillegg har man valget mellom å betale med kort, PayPal eller med bankoverføring.

Jeg synes hele denne kjøpsprosessen virker veldig enkel og oversiktlig. Alle andre menyer og forstyrrelser forsvinner når man trykker på å gå til betalingen, og det er aldri noen tvil om hvor man skal trykke for å gå videre. Det er også bare noen få felter man skal fylle ut hver gang, og man har hele tiden oversikt over hva totalsummen er. Det er også positivt at totalsummen inneholder frakt fra starten av, da slipper man et «fraktsjokk» senere i prosessen. Dette er virkelig en prosess jeg føler mine besteforeldre enkelt skulle kommet seg gjennom uten min hjelp!

Terningkast: 6

Brukervennlighet

Brukervennlighet handler om hvor enkelt det er å bruke siden, og man kan stille seg spørsmålet om man måtte hjulpet foreldre eller besteforeldre med å bruke den eller om de hadde klart det fint selv. Målet er selvfølgelig alltid at en side skal være enkel å bruke, og det skal være enkelt å finne frem til det man leter etter.

Jeg har tidligere skrevet at forsiden man kommer inn på en ryddig og enkel, og den har et søkefelt øverst i midten. Dette feltet gjør at man enkelt kan søke etter det man leter etter. Selve feltet er veldig avlangt på siden, og det forsvinner kanskje litt for godt inn i siden. Med det mener jeg at det er kanskje litt for lite synlig, selv om det er midt på siden er det ikke noe som utmerker seg i det hele tatt. I tillegg får man ikke opp forslag mens man skriver inn et søk, og man kan heller ikke se hva man har søkt på når søket er gjort og resultatene kommer opp.

Slik ser det første skjermbilde av søkeresultatsiden ut når jeg søker etter «Norwegian». Jeg kan ikke se at jeg har søkt etter Norwegian, utover at flyene som kommer opp er fra Norwegian, og jeg har heller ikke noen mulighet til å filtrere resultatene. På e side som dette kan man tenke seg at det er ønskelig for kundene å kunne filtrere etter for eksempel hvilken skala man ønsker. Jeg har min samling med flymodeller i skala 1:200, og ser derfor stort sett kun etter modeller i denne skalaen.

Når det kommer til menystrukturen har de en jobb å gjøre. På noen av skjermbildene jeg har lagt ved tidligere i innlegget kan dere se menyen på venstre side. Den strekker seg nedover hele siden, og er veldig lang. Den inneholder for det meste forskjellige flyselskaper, og hele menyen er «åpen» til enhver tid. Dette betyr også at selve forsiden, og alle andre sider, blir veldig lang. Det er langt ned til bunnen av siden, og etter hvert er det heller ikke noe innhold på midten av siden fordi det der kun er nyheter og ting som nylig har kommet inn på lager. Det betyr at det blir langt å scrolle nedover om man leter etter et selskap som er litt lenger ned på siden, og veldig langt hvis man ser etter noe av informasjonen som er nederst på siden.

For det er jo faktisk noe også nederst på en nettside.

Her ser man at det er noen utvalgte modeller som ruller over skjermen i tur og orden, og vi kan se noen trygghetslogoer som jeg tidligere har nevnt i forbindelse med betalingen. Her kan man også finne informasjon om både betaling og frakt, som inneholder ulike priser og hvilke muligheter man har. Disse informasjonssidene er også både på norsk og engelsk, og enkelte også på tysk. Her kan man også ta kontakt med de som driver siden hvis det skulle være noe man lurer på (det er også en «kontakt oss» side helt øverst). Her nede kan man til og med melde seg på nyhetsbrev, en mulighet som jeg mener heller burde vært øverst på siden hvis man først skal tilby det. Her nede er det nok ikke så mange kunder som er, og den er i tillegg godt skjult inn i siden.

På mobil blir denne nettsiden blir menyen bare enda verre. Man får opp en gul knapp på forsiden som man kan åpne menyen med, og så må man bla seg nedover til det man ønsker å finne. Og det tar lang tid å bla, særlig om man skal langt ned i menyen. Det er ikke slik at menyen ruller videre når man slipper fingere fra skjermen, da stopper den. Man må altså dra på menyen helt ned til dit man skal, veldig tungvint!

Etter en flott opplevelse med selve kjøpsprosessen blir denne vurderingen av brukervennligheten med menystrukturen i spissen en gedigen nedtur. Her har man en stor jobb å gjøre, både på desktop og på mobil (jeg har ikke testet nettsiden på nettbrett).

Terningkast: 2

Kundetilfredshet

Flymodeller.no har på sin Facebookside 21 anmeldelser, og de aller fleste der er veldig fornøyde. 19 av anmelderne gir 5 av 5 mulige stjerner, og det er en som gir 4 og en som gir 3. De som har gitt 3 og 4 stjerner har ikke skrevet noe i sin anmeldelse, men flere av de som gir 5 stjerner har begrunnet dette. Det gjennomgående i begrunnelsene er god service, rask levering og godt utvalg. Det virker altså som om kundene til flymodeller.no er svært fornøyde, og det er tydelig at de er gode på kundeservice og har et godt utvalg av modeller.

Terningkast: 5

Kundekommunikasjon

Som jeg nevnte tidligere så har jo faktisk flymodeller.no et nyhetsbrev, selv om de gjemmer det godt på siden sin. Jeg har ikke selv vært meldt på det nyhetsbrevet tidligere, så jeg vet ikke hvor ofte de sender ut eller hvor relevant det faktisk er. På facebooksiden går det an å sende de meldinger, og ifølge Facebook har de god responstid på meldinger og svarer vanligvis innen en time. Det er selvfølgelig positivt at det står på siden, og enda bedre da det er noe Facebook setter opp og ikke noe man bare kan skrive på siden sin selv. På den måten er det mer til å stole på. Flymodeller.no legger også ut innlegg på Facebook, der de viser frem nyheter og modeller som er tilbake på lager. Disse innleggene kommer med jevne og ujevne mellomrom, og akkurat nå er det en stund siden forrige innlegg. Her har de muligheten til å holde oss som er interessert oppdatert, en mulighet jeg mener de ikke benytter seg fullt ut av.

Det går altså an å kommunisere direkte med flymodeller.no, i tillegg til at de skal sende ut nyhetsbrev. Jeg har ikke testet ut nyhetsbrevet og vet derfor ikke hvor gode de er til å kommunisere på e-post.

Terningkast: 4

Synlighet

Det blir bare viktigere og viktigere for butikker å være synlige alle mulige steder, da konkurransen blir stadig større, også på nett. Søker man etter «flymodeller» på Google er det siden til flymodleler.no som kommer opp øverst på det organiske søket. Det er heller ingen annonser på et slikt søk, som betyr at det faktisk er flymodeller.no som er det øverste resultatet.

Det er klart at det er «flymodeller» som er det viktigste ordet for flymodeller.no å være synlig på på Google. Modellfly er noe annet, og dette har ikke flymodeller.no, googler man bare ordet «modell» kommer det opp menneskelige modeller og på «fly» handler resultatene stort sett om flybilletter og flyreiser. Hvis man først er på utkikk etter flymodeller her i Norge er nok sjansen stor for at man velger å google nettopp ordet «flymodeller».

En ting er å være synlig, men hvor godt fungerer egentlig nettsiden? På Google sin PageView kan man sjekke nettopp dette, og nettsiden får en score i tillegg til forbedringsforslag.

Forslag til forbedring på mobil.

 

Forslag til forbedring på datamaskin.

Her kan vi altså se at flymodeller.no har en del å gå på både på mobil og på datamaskin.

Selv om vi ser at flymodeller.no er synlig på det søkeordet som er viktigst for de å være synlige på er altså ikke nettsiden den beste. Her har de forbedringspotensiale, og det vil antakeligvis føre til en raskere nettside også.

Terningkast: 3

Konklusjon

Jeg liker i grunn nettsiden til flymodeller.no sånn passe godt fra før av, og har selv handlet der. Når jeg skal vurdere den på en måte som dette ser jeg at den er veldig god på noen områder, og ganske dårlig på andre. Forsiden er veldig enkel, kanskje litt i enkleste laget, men man skjønner i hvert fall fort hva slags side det er snakk om og hva man kan gjøre der. Selve kjøpsprosessen og utsjekkingen er veldig oversiktlig og fin, her kan man ikke få gjort noe feil. Når det kommer til brukervennligheten, og da særlig menystrukturen, er den ganske dårlig. En så lang meny nedover hele siden er vanskelig å finne frem i og den gjør hele siden veldig lang. En slik meny kan ødelegge mye av brukeropplevelsen og føles veldig tungvint. Man føler man aldri kommer til bunnen, og når man først kommer dit ser man at det er der man kan melde seg på nyhetsbrevet, hvorfor er ikke det heller på toppen av siden? Mine forslag til forbedringer:

  • Endre menystruktur. Del den opp på en eller annen måte, kanskje en alfabetisk inndeling der man kan klikke seg inn?
  • Prøv å forbedre nettsiden etter forslagene fra PageView
  • Flytt påmeldingen til nyhetsbrevet til toppen av siden slik at det blir sett. Sørg også for at det sendes ut nyhetsbrev regelmessig og med relevant innhold. Prøv også å bruke Facebook litt hyppigere i kommunikasjonen med kundene.

Alt i alt vil jeg gi nettbutikken til flymodeller.no terningkast: 4

 

– Kim-André

4 tanker om “Vurdering av nettbutikk: Flymodeller.no

  1. Väldigt bra inlägg Kim-andré!
    Tycker du går igenom punkterna grundligt och har bra inspill på förbättringar till hemsidan, flymodeller.no har lite att jobba med!

    Stå på vidare!
    Hanna Sandström

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *