Min opplevelse av Digital markedsføring

Endelig er siste eksamen levert og jeg er ferdig med et semester med digital markedsføring på timeplanen. For meg har det gått litt opp og ned, og til tider har jeg vært dritt lei hele faget, men det er kanskje først og fremst fordi motivasjonen forsvant litt etter hvert. Motivasjonen forsvant og jeg har ikke gjort alt hva jeg kunne gjort, og da blir heller ikke faget så interessant som det kan være.

Faget er delt opp i ulike deler, og det merker man ganske tydelig. Det starter med en del om digital økonomi og forretningsforståelse, med Arne Krokan. Dette oppleves nok av de fleste som den kjedeligste delen når man holder på, det er liksom ikke helt det man så for seg at faget skulle være. Men når man kommer seg gjennom det ser man at det er faktisk greit å ha med seg noe kunnskap om hvordan for eksempel den digitale økonomien fungerer. Det virker kanskje kjedelig, men det er faktisk greit å ha noe kunnskap om dette også, sånn når alt kommer til alt.

Der den første delen handler om å være digital og hvordan en digital verden fungerer kommer markedsføringen inn i den andre delen. Her har vi foreleserne Karl Philip Lund og Anastasia Mariussen som er kjempedyktige på sine områder (ikke at de andre foreleserne i faget ikke er det, men for meg er det disse driver med det mest interessante). Karl Philip, som er ekspert på e-handel, har tatt oss med inn i en verden der vi ser på bedriftenes muligheter ved bruk av de digitale hjelpemidlene. Her handler det om å skaffe kunder, beholde kunder og øke verdien av kunder, og hvordan dette kan gjøres med enkle digital grep. Temaer som epostmarkedsføring, utforming av webside, konverteringsoptimalisering, søkemotoroptimalisering (SEO) og mye annet er alle ting som ikke krever så mye men som man likevel kan tjene mye på, og som mange i dag faktisk ikke kan så mye om.

Med Anastasia, som jobber for Google i Dublin og dermed kjenner alle deres systemer og programmer inn og ut (virker det som hvert fall), handler også veldig mye om Google. Vi får delta i Google Online Marketing Challenge (GOMC) hvor vi skal samarbeide med en bedrift og gjennomføre kampanjer for de i Google AdWords. På denne måten lærer vi oss hvordan man kan annonsere digitalt, hva som skal til for å være synlig, og hva som faktisk gir resultater. Vi lærer oss å bruke et av annonsesystemene der ute, Google AdWords, og da sies det i hvert fall at det ikke er så vanskelig å lære seg de andre heller, som for eksempel Facebook sitt. På mange måter føler jeg at det var denne andre delen av kurset, med Karl Philip og Anastasia, jeg søkte på da jeg søkte digital markedsføring, de andre delene hadde jeg ikke sett for meg i like stor grad på forhånd.

Den siste delen av kurset handler om sosiale medier. Her er foreleser Cecilie Staude, som er ekspert på sosiale medier, det er hun journalistene ringer når de lurer på noe om dette temaet. Her ser vi på utviklingen til sosiale medier, og hvordan det faktisk har blitt en helt naturlig del av dagliglivet vårt, vi lærer om kanalenes egenart og kanskje viktigst av alt, hvordan bedrifter kan benytte seg av sosiale medier. Alt i alt er dette også en ganske interessant del av kurset, kanskje mest av alt fordi den tar for seg noe vi på mange måter har vokst opp med (i hvert fall nesten) og som vi bruker hver dag, men som vi likevel har så mye å lære om.

Mine tanker etter endt semester

Akkurat nå føles det veldig deilig å bare være ferdig, ha levert siste eksamen og kunne ta ferie. Det er flere ganger gjennom semesteret jeg har lurt på om jeg valgte riktig fordypningsemne, det var jo så mange andre gode fag jeg også gjerne ville hatt. Det er vanskelig å si om jeg har valgt rett eller om jeg burde tatt noe annet, jeg føler på mange måter at jeg ikke kommer til å jobbe med noe av det vi har lært om, men man vet jo aldri. Samtidig føler jeg også at jeg har lært masse jeg ikke ville vært foruten. Faget inneholder veldig mange interessante temaer som det er greit å kunne noe om nesten samme hva man jobber med.

På mange måter blir kanskje faget også litt for mye. Vi får et innblikk eller blir presentert for et tema på forelesning, også må man sette seg med å lese om det selv hvis man faktisk vil lære noe mer om det. Jeg føler at det har gått litt for fort på forelesningene, og at jeg sitter igjen med kun et lite innblikk i veldig mange temaer istedenfor å kunne veldig mye om noe. Men dette handler selvfølgelig også mye om hva man gjør det til selv. Det er ikke noe problem å få tid til å sette seg mer inn i ting, når man kun har ett fag på et helt semester er det mer enn nok av tid.

Etter at motivasjonen og lysten min forsvant har ikke jeg gjort dette, og jeg har da heller ikke fått det beste læringsutbytte. Men jeg føler jeg har noe som ligger til grunn nå likevel, en grunnmur, så hvis jeg ønsker kan jeg bygge resten av huset på egenhånd. Det handler bare om at man må gjøre noe selv også, det er jo slik man lærer til syvende og sist.

Jeg valgte nok ikke feil, det er ikke feil å velge digital markedsføring, det er tross alt noe alle bedrifter trenger og noe de aller fleste ikke er så veldig gode på i dag. Men jeg har ikke fått maks ut av det, og samtidig er det mange andre fag jeg også kunne tenke meg å ta. Alle burde lære om digital markedsføring. Alle bedrifter trenger det, og alle som skal jobbe med markedsføring trenger å lære om det. Alt i alt er jeg glad for alt jeg har lært om en digital verden jeg selv ikke kunne all verdens om før vi startet.

Takk til Arne Krokan, Karl Philip Lund, Anastasia Mariussen og Cecile Staude for alt dere har lært oss! Jeg har tross alt lært en del jeg også!

 

– Kim-André

4 tanker om “Min opplevelse av Digital markedsføring

  1. Bra!
    Når i semesteret forsvant motivasjonen? Hva gjorde at motivasjonen forsvant? og hva kan vi forelesere gjøre neste år for å unngå at folk mister motivasjonen?

    1. Vet ikke helt når motivasjonen forsvant, men det var etter at vi var i Dublin, og det har nok litt sammenheng med at jeg ikke har vært i topp form hele våren heller.
      Vanskelig å si hva som kunne vært gjort annerledes fra deres side også, det var vel mer det at ikke alt vi har hatt om var, eller kan være, like interessant hele tiden.

  2. Takk for svar! Lykke til videre med studier og livet! Jeg håper du ender opp i drømmejobben på en flyplass et et eller annet sted i verden? Kanskje du bør ta en prat med christian Kamhaug?

    1. Tusen takk for det, og tusen takk for tips!
      Håper jeg kommer meg til en flyplass en gang, skrev også sosiale medier eksamen om Oslo Lufthavn så går kanskje an å bruke den til noe 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *